Uutisraivaaja-blogia kirjoittavat innovaatiokilpailun osallistujat.
Sisällöntuotannon, sovelluksen viimeistelyn ja testaamisen ohella Aatoksen tiimiä pitää kiireisenä monet käytännön asiat, kuten markkinointisuunnitelma ja erilaiset tapaamiset.
Leirissämme eletään ilahtunutta aikaa, sillä touhukkaan aherruksen lomassa meitä muisti Audiovisuaalisen Kulttuurin Edistämiskeskus eli AVEK.
Työmatka, välilento, uusi kaupunki tai kaupunginosa ja rajatusti aikaa. Mitä kannattaisi tehdä, että saisi kohteesta kaiken irti? Saamme Tripsteri.fi-sivustollemme säännöllisesti tämän kaltaisia kysymyksiä. Vaikka kysymys on yksinkertainen, emme useinkaan voi vastata siihen tyhjentävästi. Ensin pitäisi tietää, mistä kulloinenkin matkaaja on kiinnostunut: vegaaniravintoloista, pienpanimo-oluista, torikahveista, ulkoilmafestareista, vintagevaatteista, designista, huvipuistoista vai kenties homobaareista. Entä missä hänen hotellinsa sijaitsee, montako tuntia tai päivää on käytettävissä ja mihin vuoden- ja vuorokaudenaikaan matkaaja on liikkeellä?
Jokainen meistä on joskus kuunnellut Spotifyssa musiikkia, soittanut puhelun Skypellä, vilkaissut livelähetystä Yle Areenassa tai vähintään katsonut videon YouTubessa. Huolimatta erilaisista käyttötarkoituksista näillä palveluilla on myös yksi yhteinen tekijä. Kaikki neljä ovat nimittäin suoratoisto- eli striimauskanavia.
We have had a busy month or so; in fact, it has been so busy we have had little time to celebrate getting through the first stage of the competition!
Frameright has been bubbling under for a while now. Three weeks ago we had an exciting week of Uutisraivaaja semifinal presentations and it was such a great feeling to finally pitch the idea and hear the reactions. It was also wonderful to see what other teams had come up with. Panic, excitement, happiness and many other feelings were going up and down on a roller coaster. After 12 fascinating ideas, it felt very relieving to hear that we had made it through to the finals.
“Menestyneen yrityksen luomiseen menee kauemmin kuin olympialaisiin valmistautumiseen. Vuosia”, sanoi Uutisraivaaja-voittaja ja Kyrö Distillery Companyn perustaja Mikko Koskinen Uutisraivaaja-leirillä syksyllä 2014. Tai ainakin hän sanoi suunnilleen niin. Tarkkoja sanankäänteitä on vaikea muistaa.
Samalla leirillä sai alkunsa idea podcastien tuotantoyhtiöstä ja jakelukanavasta, jonka nimesimme myöhemmin Aatokseksi.
Voitimme syksyllä 2015 Uutisraivaaja-innovaatiokilpailun Kukan pilottiversiolla 1.0, jonka rakensimme ratkaisemaan median moniäänisyyden ongelman. Ongelmaa kuvaa hyvin esimerkiksi se, että talouskeskustelua hallitsee Suomen päämedioissa vain muutama pankkiekonomisti, ja kaikista taloutta kommentoinneista vain häviävän pieni prosentti on naisia. Voiton jälkeen veimme konseptiamme eteenpäin ja viime huhtikuussa saimme valmiiksi uuden pilotin, jota kutsumme nimellä Kuka 2.0. Tavoitteena oli…
Startupit hankkivat tyypillisesti rahoituksensa sijoittajilta. Se on vastikkeellista; sijoittavat ottavat osuuden yrityksestä ja odottavat, että rahoitus tulee tuottamaan heille voittoa. Uutisraivaaja-rahoitus on hyvin erilaista. Helsingin Sanomain säätiö myöntää sen vastikkeetta uskoen, että toiminta tulee edistämään laadukasta tiedonvälitystä. Lucify sai tänä vuonna Uutisraivaaja-rahan lisäksi myös Googlelta pienemmän summan vastaavalla logiikalla. Tämä on tuntunut vähän hämmentävältä. Helsingin…
Uutisraivaaja-vuosi alkaa olla lopuillaan. Kukan konsepti on muovautunut kauden aikana, mutta perusidea on edelleen sama: toimittajan tulee löytää asiantuntijoita helpommin, koska media tarvitsee monipuolisempaa tietoa.