Mikä hujaus! On ehtinyt kulua runsas vuosi siitä, kun Tripsteri valittiin voittajaksi Uutisraivaaja-kilpailussa. Viime lauantaina he jo jakoivat vinkkejä uusille osallistujille Uutisraivaaja-klinikalla.
Tripsteri app -joukkue jakoi Uutisraivaaja-innovaatiokilpailun voiton syksyllä 2017 Framerightin kanssa. Kumpikin joukkue sai 125 000 euroa projektinsa kehitystyöhön. Sen jälkeen on tapahtunut paljon.
Uuden ajan matkailusovellus Tripsteri julkaistiin virallisesti viime helmikuussa. Uutisraivaaja-blogista voi lukea, kuinka siihen on vuoden mittaan lisätty muun muassa virtuaaliteknologiaa, uusia kohteita ja kieliä, ja käyty esittelemässä tuotetta aina Japania myöten. Suunnitelmat päivitettiin heti Uutisraivaaja-voiton jälkeen, ja sittemmin hihat ovat heiluneet.
Tuulia Kolehmainen (toimitusjohtaja, AD) ja Paula Kultanen Ribas (luova johtaja, viestintäpäällikkö) ovat kuuluneet alusta asti Tripsterin sovellusporukan ytimeen. Uutisraivaajan finalistivaiheessa joukkueen muodosti kuusi henkeä, sittemmin yrittäjäsekstetistä on kasvanut oktetti.
Uutisraivaaja-klinikalla 24.11. Päivälehden museolla Paula ja Tuulia kertoivat, mitä ovat oppineet Uutisraivaaja-taipaleella mediainnovaatioista ja – ennen kaikkea – millaisia neuvoja antaisivat nyt kilpailuun hakeville. Siispä viisi hyvää vinkkiä jakoon!
1) Uskaltakaa ideoida isosti – mitä maailma tarvitsee nyt?
Paula kehottaa hakijoita alkuvaiheessa sysäämään syrjään epäilyt, onko oma idea mahdollista toteuttaa. ”Uskaltakaa ensin ideoida maailman paras tuote. Miettikää, millainen se olisi parhaimmillaan.”
Lupaava mediainnovaatio vastaa johonkin kysyntään tai ihmisten tarpeeseen. Menestysmahdollisuuksia lisää, jos idea on myös skaalautuva.
”Käyttäjäpalautetta kannattaa hankkia alusta saakka”, muistuttaa Tuulia.
2) Panostakaa joukkueen jäsenten valintaan
Uutisraivaajan finalistivaiheessa työskentely voi olla hyvin intensiivistä. Siksi on tärkeää, että ihmiset ympärillä ovat sitoutuneita samaan tavoitteeseen. Myös Tripsterin Uutisraivaaja-joukkueessa tapahtui joitakin muutoksia kilpailun aikana.
”Tiimiä valitessa tärkeintä ei välttämättä ole se, kenellä on eniten tietoa ja taitoa, vaan se, ketkä ovat innostuneimpia ja tuntevat suurinta paloa ja motivaatiota hommaan”, sanoo Paula. ”Vapaa-ajan ongelmia ei luultavasti tule olemaan, joten on tärkeää, että tiimi on hyvä.”
Tuulia lisää: ”Tiimillä pitää olla hauskaa yhdessä!”
3) Lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelma. Priorisoikaa!
Jos on löytynyt timanttinen idea ja vieläpä hyvä porukka, tripsteriläiset kehottavat seuraavaksi pilkkomaan suunnitelman osiin.
”Miettikää, mitä haluatte loppupeleissä tavoittaa, ja jakakaa se lyhyemmän ajan tavoitteisiin”, neuvoo Paula.
Asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen voi auttaa alkuvaiheen liikkeelle pääsyssä. Mitä kannattaa tehdä ensin, jotta homma lähtisi käyntiin?
4) Verkostoitukaa, näkykää, olkaa uteliaita!
Paula ja Tuulia korostavat verkostoitumisen merkitystä. Tripsterin jäsenet tapasivat finalistikaudella mentoreiden lisäksi myös monia muita alan osaajia. Uutisraivaajassa kilpailun tuomarit toimivat finalistien mentoreina.
”Otimme yhteyttä kaiken maailman tahoihin ja kysyimme, saammeko tulla juttelemaan. Se oli todella arvokasta! Saimme uusia näkökulmia sovelluksen kehittämiseen ja samalla syntyi verkostoja”, kertoo Tuulia. Sittemmin kontakteista on syntynyt myös asiakkuuksia.
Paula vinkkaa, miten asiantuntijoita tai muuten kiinnostavia ihmisiä voi lähestyä:
”Voitte hyvin sanoa, että osallistutte innovaatiokilpailuun ja olisitte kiinnostuneita saamaan palautetta alan asiantuntijoilta. Miten he näkevät idean?”
Lopulta kaikki voi liittyä kaikkeen.
”Ei kannata ajatella, että jokin asia ei liity minun alaani. Esimerkiksi jonkin ilmassa olevan megatrendin voi saada hyödynnettyä omassa jutussa. Kannattaa olla avoin”, kannustaa Paula.
5) Oppikaa muiden oivalluksista. Paras voittaa!
Vaikka Uutisraivaaja on kilpailu, kilpailevien tiimien välille voi syntyä kaveruuksia ja ystävyyksiä. Kannustavasta hengestä huolimatta tripsteriläiset kehottavat myös imemään vaikutteita muilta.
”Kilpailun alusta alkaen kuuntelimme tarkkaan muiden pitchaukset ja luimme blogit. Halusimme pysyä kärryillä, mitä muut tekevät”, kertoo Paula.
”On ihan ok miettiä, miten muiden oivalluksia voisi hyödyntää omassa tuotteessa. Muiden projekteista voi saada ideoita, joita ei ole itse tullut ajatelleeksi. Lopulta voittaa se, joka tekee hommat parhaiten!”
Loppuun Paula lainaa Andy McCoyn sitaattia Jari Sarasvuon kirjasta:
”Sun pitää varoa, mitä sä haluut, koska sä saat sen!”
Uutisraivaajan viidennelle kilpailukaudelle voi jättää hakemuksen 31.1. asti. Hakuohjeet ja -lomake löytyvät täältä ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin täältä. Tervetuloa mukaan!
#uutisraivaaja