“Kannattaa pureutua kunnolla siihen ongelmaan, jota ratkaisee.”
Tässä on viime vuoden Uutisraivaaja-voittaja Kukan ensimmäinen ohje uusien mediainnovaatioiden kehittäjille. Kukan perustajajäsenet Mari Vaara ja Iris Sandelin lupautuivat jakamaan parhaat vinkkinsä syksyllä jälleen alkavan Uutisraivaaja-kilpailun osanottajille. Vinkit löydät jutun lopusta, mutta selvitetään ensin tiimin kuulumiset.
Mitä kuuluu Kukalle?
Vuonna 2015 Uutisraivaajan jaetun ykkössijan saavuttanut Kuka on toimituksille tarkoitettu hakupalvelu. Sen avulla journalistit löytävät oikeat asiantuntijat juttuihinsa. Tiimi jakoi 250 000 euron voittosumman yhdessä vuorovaikutteisia datavisualisaatioita rakentavan Lucify-palvelun kanssa.
Kukan kasvanut tiimi työskentelee nykyään Caloniuksenkadulla Töölössä. Se jakaa valoisat tilat yhdessä toisen luovan alan yrityksen kanssa. Kukan hakupalvelua rakentaa vajaa kymmenen työntekijää, joista suurin osa kokoaikaisesti.
Alkuperäisestä tiimistä ovat edelleen mukana kaikki: Marin ja Iriksen lisäksi visuaalisesta ilmeestä vastaava Tuomas Valtanen, teknistä toteutusta suunnitteleva Jaakko Nygren ja koodari Ville Vaara. Tiimiä täydentämään ovat liittyneet koodarit Janne Mikael Saastamoinen ja Samuli Kaipainen sekä viimeisimpänä osa-aikaisesti työskentelevä Soila Laivo.
Mari kertoo, että Kukalla on tällä hetkellä käynnissä pilotti numero kaksi. Palvelun beta-versiota testataan ja kehitetään yhä toimivampaan muotoon pilotointiryhmän kanssa.
– Kuka halutaan hioa täysin toimivaksi, ennen kuin se avataan varsinaisesti, Mari ja Iris sanovat.
Pilotissa ovat mukana Yle, MTV, Helsingin Sanomat, Aamulehti, Taloussanomat ja Kauppalehti. Lisäksi joukkoon etsitään uusia freelance-kirjoittajia.
– Asiakkaina meillä on nyt erilaisia asiantuntijaorganisaatioita oman maksukykynsä mukaan, Mari sanoo. Isoilla organisaatioilla on itsenäisiä toimijoita suuremmat resurssit, mikä huomioidaan hinnoittelussa.
Palvelullaan Kuka pyrkii synnyttämään aiempaa moniäänisempää mediakeskustelua. Tämän vuoksi Kukan asiantuntijat voivat nyt myös nostaa aktiivisesti esiin näkökulmavaihtoehtoja erikoisaloiltaan. Näin monenlaiset äänet voivat päästä kuuluviin, kun vaikkapa talousasiantuntija ehdottaa toimittajalle sellaista tulokulmaa, joka saa harvemmin palstatilaa.
Niin toimittajien kuin asiantuntijoidenkin avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen on olennaista. Mari käsitteli teemaa laajemmin Kukan viimeisimmässä blogipostauksessa.
Kukan vinkit Uutisraivaaja-kilpailijoille
Mari ja Iris jakavat parhaat kilpailuvinkkinsä tuleville Uutisraivaaja-osallistujille. Katso myös video!
- Pureudu ratkomasi ongelman syihin
”Kannattaa tutkia syitä, jotka ovat ongelman taustalla. Myös kohderyhmän tarkka kuuntelu ja tiivis mukaan ottaminen on tärkeätä! Selvitä, mihin kaikkeen ongelma heidän toiminnassaan liittyy.”
- Älä pelästy, jos et osaa heti kaikkea!
”Sen on huomannut, että ihmiset auttavat kauhean mielellään. Varsinkin, jos ongelma on yleisesti tunnettu, ihmiset mielellään tarjoavat omaa osaamistaan. Itsekin pystyy oppimaan uusia asioita, sellaisiakin mitä ei edes tiennyt oikeasti osaavansa. Esimerkiksi valtiotieteilijä- ja tutkijatausta antavat tosi hyvän pohjan ymmärtää bisnesmaailman logiikoita ja sitä, miten kestävää bisnestä kannattaisi tehdä. Tätä ei tule ajatelleeksi.”
- Tiimin dynamiikka on tärkeä
”Myös tiimin dynamiikkaan kannattaa kiinnittää huomiota, eikä sivuuttaa sitä. Sillä, että ihmisillä on hyvä fiilis työskennellä, on tosi iso merkitys.”
Uutisraivaaja-kilpailun hakuaika alkaa 19.9.2016 ja päättyy 17.1.2017. Kilpailun finalistit valitaan maaliskuussa 2017 ja voittaja(t) julkistetaan syksyllä 2017.
Uutisraivaajan boot camp -leiri järjestetään 21. – 23.10.2016 Aalto Design Factoryllä Otaniemessä. Lisäinfoa luvassa myöhemmin!