Sarjassamme Uutisraivaaja-alumni selvitämme vanhojen UR-finalistien ja -voittajien kisamuistoja. Yksi vuoden 2021 voittajista oli Mono No Aware, virtuaalitodellisuudessa koettava dokumenttielokuva Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden tyhjentämistä kylistä ja kaupungeista. Timo Wright kertoo hankkeen etenemisestä.
Mikä merkitys kilpailulla oli teille?
Kilpailulla oli erittäin iso merkitys projektillemme. Sen lisäksi, että taloudellinen tuki oli projektin onnistumisen kannalta erittäin tärkeää, antoi säätiön oleminen tukijana elokuvalle uskottavuutta sekä Suomessa että myös ulkomailla rahoitusta tai yhteistyötahoja hankkiessamme.
Mitkä olivat merkittävimmät opit/onnistumiset rahoituskauden aikana, eli hanketta kehittäessänne?
Projektimme kasvoi odotettua isommaksi, tuoden osaltaan haasteita, mutta toisaalta myös aivan uusia ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksia. Kehitimme teknisesti uudenlaisia tapoja tehdä ja kokea dokumentaarista elokuvaa ja pystyimme toteuttamaan ominaisuuksia, joita ei ole aiemmin elokuvan kerronnassa näin laajasti tai edistyneesti käytetty. Vaikka tekniikka ei edelleenkään ole aivan valmis siihen, mitä haluaisimme tehdä, pystyimme silti tekemään jotain, joka on sisällöllisesti ja teknisesti kansainvälisestikin ainutlaatuista.
Entä mikä ei mennyt, kuten olitte suunnitelleet?
Korona vaikeutti projektiamme ankarasti, jopa kohtuuttomasti, ja matkustusrajoitusten vuoksi jouduimme kuvaamaan koko elokuvan etänä. Onnena onnettomuudessa elokuvan tuotannon venyminen antoi myös paljon lisää aikaa kehittää elokuvaa sekä sisällöllisesti ja teknisesti ja paneutua projektiin erityisen syvällisesti.
Mikä on projektinne tilanne nyt?
Elokuva on nyt valmis ja on saanut jo kaksi esitystä Tanskassa sekä Suomen ensi-iltansa keskustakirjasto Oodissa 20.-22.1. Tavoitteenamme on, että elokuvaa tullaan esittämään laajasti kansainvälisesti lähivuosien aikana.
Elokuvan tapahtumien taustoja laajemmin (linkistä pääsee myös kokeilemaan elokuvan yhtä versiota)