Vuoden 2021 Uutisraivaaja-voittajista neljäntenä esittäytymisvuorossa on 4minread Lahti.
Me MustReadissa rakastamme uutiskirjeitä.
Journalistinen uutiskirje on todella yksinkertainen mediaformaatti. Se on sähköpostissa ilmestyvä lehti, jonka jokainen numero on yksi sähköposti. Koko sisältö löytyy sähköpostista. Kun se on luettu, lehti on luettu. Lukijan ei tarvitse klikata mitään, eikä häntä ohjata eteenpäin verkkosivuille.
Vaikka sähköposti on yksi maailman vanhimmista ja kenties vihatuimmista keksinnöistä, näkyy maailmalla merkkejä sen uudesta noususta median jakelukanavana.
Media digitalisoituu vauhdilla ja kilpailu kuluttajien ajankäytöstä on kovaa. Verkkosivuun perustuva digitalisointiratkaisu ei toimi kaikissa mediasegmenteissä. Journalistinen uutiskirje, jossa koko sisältö on paketoitu selkeään, muutamassa minuutissa luettavaan muotoon ja joka toimitetaan lukijalle suoraan sähköpostiin, voi näissä tapauksissa olla toimiva vaihtoehto.
Yksi tällainen segmentti on alueellinen media.
Siksi kokeilemme Lahden seudulla syksyllä 2021 alueellista uutiskirjettä saamamme Uutisraivaaja-rahoituksen turvin.
Esikuvana meille on toiminut mm. Yhdysvaltalainen Axios, joka julkaisee useita alueellisia uutiskirjeitä.
Hankkeessa tutkimme, voiko malli toimia sovellettuna myös Suomessa. Alueeksi valitsimme Lahden, vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungin, joka vastaa kooltaan useimpia eurooppalaisia kaupunkeja.
Sen lisäksi, että kokeilemme sähköpostia jakelukanavana, haluamme luonnollisesti myös tehdä loistavaa journalismia. Hankkeella on myös yhteiskunnallinen missio. Hyvinvoiva paikallinen media on tärkeä yhteisöllisyyden, paikallisdemokratian sekä paikallisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Topi Saukkonen, MustRead