Comcom

Comcom

Kesä- vai talviaika – kumpi voittaa? Voisi kuvitella, että aiheesta ei löytyisi kovin montaa eri mielipidettä, mutta yli 300 intohimoista keskustelijaa on eri mieltä. Uutisartikkelit toimivatkin nykyään puhtaan tiedonvälityksen lisäksi myös keskustelun avaajina lukijayhteisöille.

Tiedonvälitys on muuttunut kaksisuuntaiseksi; lukijoille halutaan antaa ääni, sillä muiden mielipiteet voivat olla jopa yhtä kiinnostavia kuin itse uutisartikkeli. Michael Jackson popcorneineen onkin nykyään tuttu näky miltei jokaisessa sosiaalisen median keskustelun avauksessa.

Uutissivustojen nykyinen ratkaisu tähän, perinteiset kommentointialustat, sen sijaan ovat aikaansa jäljessä: vuorovaikutteinen keskustelu tyssää usein hitaisiin ihmispohjaisiin esimoderointijärjestelmiin. Toisaalta nimimerkkien takana piilottelu ajaa lukijat alustoille, joissa he voivat nähdä, kenen kanssa keskustelevat.

Eikä keskustelijoiden pako Facebookiin ja muihin sosiaalisen median kanaviin suinkaan ole hiipumassa: The Radicati Group on ennustanut sosiaalisen median tilien maailmanlaajuisen määrän kasvavan yli neljän miljardin rajapyykin vuoteen 2020 mennessä.

Enter Comcom

Comcom on uutisjulkaisujen reaaliaikainen keskustelualusta, jossa lukijat voivat keskustella muiden uutissivuston käyttäjien kanssa. Comcom tulee sanoista community communications. Palvelun keskeisenä ideana on yhdistää verkkosivun lukijakunta ja mahdollistaa keskustelu heidän välillään – suoraan uutisjulkaisun kotisivuilla.

Palvelu näkyy lukijalle uutissivuston oikeassa alakulmassa pienenä ikonina, jota painamalla keskustelukanava aukeaa. Kanavalla näkyvät kaikki meneillään olevat keskustelut, joihin lukija voi osallistua, tai hän voi aloittaa kokonaan uuden keskusteluaiheen. Tällöin lukija pysyy uutissivustolla pidempään keskustelemassa, sen sijaan että palaisi Facebookiin tai Twitteriin jatkamaan keskustelua aiheesta.

Comcom-alusta

Comcom mallinnettuna uutisjulkaisun kotisivulle.

Toimituksen kuuma linja

“Tuo ei ole tuote. Tuo on ekosysteemi”, totesivat Uutisraivaaja-mentorit jo heti ensitapaamisella.

Comcom onkin lukijakunnan ja toimitusten muodostama yhtenäinen, toiminnallinen kokonaisuus uutisjulkaisujen omilla sivustoilla. Uutisjulkaisujen näkökulmasta hyöty on selkeä: reaaliaikainen keskustelualusta lisää toimitusten mahdollisuuksia esimerkiksi herätellä kesä- ja talviaikauskovaisia ja näin ollen kasvattaa lukijoiden sivustolla viettämää kokonaisaikaa.

Keskustelualustat voivat kuitenkin olla myös kaksiteräinen miekka: vilkas keskustelu jutun yhteydessä kertoo sen herättämästä mielenkiinnosta, mutta usein kommenttiosiot keräävät myös häiriköitä, joihin toimitusten on pystyttävä reagoimaan lähes viipymättä.

Perinteisten kommentointialustojen ratkaisu tähän on raskas, ihmisvoimin toteutettu esi- tai jälkimoderointi. Comcomissa puolestaan on tarkoitus pilotoida älykkäitä tekoälypohjaisia ratkaisuja, jotta uutisjulkaisut voivat keskittyä tiedonvälitykseen lukijayhteisön paimentamisen sijaan.

Aktiivista lukijakuntaa on kuitenkin mahdollista myös hyödyntää monin tavoin: Comcom on työkalu, jolla toimitus saa lukijakuntaan suoran keskusteluyhteyden. Sitoutuneimmilta lukijoilta on jopa mahdollista pyytää lisätietoja tai uutisvihjeitä tiettyihin aiheisiin ennen varsinaisen jutun julkaisua. Tai heitä voi pyytää vastaamaan kyselyihin tai kertomaan mielipiteensä tietystä aiheesta.

Ensimmäinen pilottijakso kesällä

Tiimiin kuuluvat Tuomo Hopia ja Niko Lehtovirta. Lisäksi huhtikuun lopusta alkaen Tomi Mäkelä huolehtii alustan käyttöliittymäsuunnittelusta.

Käyttöliittymä

Sovelluksen uusi ammattimaisempi käyttöliittymäilme. Väriteemaa ei vielä päätetty.

Toukokuussa 2019 alustan ensimmäisen version tekninen työ saatetaan loppuun. Comcom julkaistaan kesän 2019 aikana käynnistämällä pilottijakso yhdessä kotimaisen digitalisaation edelläkävijänä toimivan keskisuuren uutisjulkaisun kanssa. Tällöin Comcom tulee välittömästi käyttöön kaikille kyseisen uutissivuston lukijoille.

Pilottivaiheen palautteen perusteella alusta on tarkoitus jatkokehittää sekä lukijoille mielekkäimmäksi keskustelualustaksi että toimitukselle tehokkaaksi työkaluksi, joka kasvattaa lukijoiden uutissivustolla viettämää aikaa. Tästä on hyvä alkaa kehittää alustaa ekosysteemiksi, jossa eri toimijat tuovat mielekästä sisältöä lukijoille, ja kukin hyötyy alustan käytöstä omalla tavallaan.

Comcom:

🔹 Reaaliaikainen keskustelualusta uutisjulkaisuille

🔹 Keskustele muiden kanssa, jotka ovat samaan aikaan samalla verkkosivulla kanssasi

🌞 Julkaisu kesällä 2019

🦸‍♂️ Tuomo Hopia – toimari

🕵️‍♂️ Niko Lehtovirta – teknologiajohtaja

👨‍🎨 Tomi Mäkelä – käytettävyys

 

👉🏼 http://comcom.chat 👈🏼

Vastaa

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment