Verkostoitukaa, ottakaa kaikki irti mentoroinnista ja pitäkää hauskaa, ohjeisti Framerightin Ilkka Järstä Uutisraivaaja-klinikalla. Taustalla tiimistä myös Marina Ekroos ja Jaakko Hyvärinen. Kuvat: Ida Pimenoff.

Käytännön havainnosta se lähti. Valokuvaaja Marina Ekroos ja IT-ammattilainen Ilkka Järstä totesivat netissä lehtiä lukiessaan ja sosiaalista mediaa selatessaan, että kuvat rajautuivat välillä miten sattui. Joltakulta saattoi puuttua pää, toisen olemus oli venähtänyt kuin haitari.

”Journalistisesti tulos oli huono tai kuvatuille epäkunnioittava”, sanoo Ilkka.

Arjen havainnosta sai alkunsa mediainnovaatio, joka palkittiin syksyllä 2017 Uutisraivaaja-kilpailun voittajana. Kuvan rajaukseen ratkaisuja kehittävä Frameright jakoi 250 000 euron kehitysrahan matkailusovellus Tripsterin kanssa. Framerightin työkaluilla varmistetaan, että kuvat rajautuvat verkossa halutulla tavalla, kanavasta riippumatta.

Viimeistään Uutisraivaaja-voiton myötä framerightilaiset hyppäsivät todelliseen startup-arkeen. Uutisraivaaja-blogista voi lukea, kuinka he päättivät vuodenvaihteessa lähteä yrityskiihdyttämöön Saksaan, treenasivat pitchaamista ja lopulta myös kirkastivat suunnitelmaa: markkinoille mennään nimenomaan manner-Euroopassa ja asiakkaina ovat alkuun etenkin mediakustantajat.

Lauantaina 24.11. Ilkka jakoi oppeja alkuvuosilta Uutisraivaaja-klinikalla. Hänen ja Marinan lisäksi Framerightin muodostavat nykyisin graafinen suunnittelija Jaakko Hyvärinen ja ohjelmistokehittäjä Ilya Ovdin.

Ilkan viisi täsmävinkkiä alla sopivat etenkin Uutisraivaaja-kilpailun finalistivaiheeseen, johon finalistit valitaan ensi maaliskuussa hakemusten pohjalta. Ota siis vinkit talteen!

1) Ota kaikki irti mentoroinnista

Uutisraivaaja-finalisteille nimetään mentorit kilpailun tuomareista. Ilkka kehottaa ottamaan tästä kaiken hyödyn irti.

”Esimerkiksi meillä toinen mentoreista oli Pekka Ala-Pietilä, joka on muun muassa pitkäaikainen Nokia-johtaja. Ei sellaista mentorointia voi rahalla ostaa, vaan se voi tulla vain esimerkiksi tällaisen kilpailun kautta. Siitä kannattaa ottaa kaikki irti.”

2) Selvitä kriteerit

Toinen vinkki pätee jo hakuvaiheessa: Ilkka kehottaa selvittämään tarkkaan innovaatiokilpailun kriteerit.

”Jos haluat menestyä Uutisraivaajassa, kannattaa selvittää, mitä juuri tässä kilpailussa painotetaan ja millä mittareilla projekteja arvioidaan.”

Tuomarit arvioivat Uutisraivaaja-projekteja kahden ydinkriteerin pohjalta: 1) idean pitää olla uraauurtava ja liittyä tiedonvälitykseen; 2) hanke pitää toteuttaa aluksi Suomessa joko maanlaajuisesti tai paikallisesti. Tämän tarkemmin järjestäjät eivät ole rajanneet projektien aiheita ennalta, koska kilpailu halutaan pitää avoimena mahdollisimman laajalle kirjolle projekteja.

3) Analysoi tuomarit

Ilkka kehottaa tutustumaan Uutisraivaaja-kilpailun tuomareihin ja heidän kiinnostuksen kohteisiinsa. He ovat lopulta kuitenkin ne, jotka kilpailun voittajan tai voittajat valitsevat. Millaisia innovaatioita he pitävät tärkeinä media-alalla tai tiedonvälityksessä?

”Miettikää, miten saatte viestinne perille heille.”

4) Verkostoidu laaja-alaisesti

Framerightin jäsenet ovat kiertäneet esittelemässä palveluaan lukuisissa kansainvälisissä tapahtumissa. Ilkka kannustaa muutenkin tutustumaan ihmisiin laaja-alaisesti ja avoimesti.

”Kun tapaa jonkun tyypin, ei voi koskaan tietää, miten hän voisi olla omalle työlle merkittävä. Alkuun täysin epäolennaiselta tuntuva henkilö saattaakin tietää toisen henkilön, tai hänen kauttaan voi aueta väylä esimerkiksi toiselle sektorille.”

5) Pidä hauskaa!

Loppuun tärkeä muistutus: innovaatiokilpailuun osallistumisen ei pitäisi olla vain hampaiden kiristelyä. Ilkka ei suosittele lähtemään Uutisraivaajaan mukaan, jos sen tekee vain taloudellisista syistä. Hänestä kilpailussa pitää olla myös hauskaa.

”Tulette vaihtamaan siihen vapaa-aikaanne ja ehkä jopa rahaa, jotta pääsette tekemään sellaisia juttuja, joita haluatte. Jos siitä ei pysty nauttimaan, ei sitä ole mielekästä tehdä.”

Motivaatiota voi ruokkia esimerkiksi halu muuttaa jotain – tai muut ihmiset.

”Kannattaa tavata ja pitää hauskaa myös muiden kilpailutiimien kanssa.”

Uutisraivaajan viidennelle kilpailukaudelle voi jättää hakemuksen 31.1. asti. Finalistit valitaan maaliskuussa ja voittaja(t) vuoden 2019 syksyllä. Hakuohjeet ja -lomake löytyvät täältä ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin täältä. Tervetuloa mukaan!

FacebookTwitterInstagram

#uutisraivaaja