Reetta Nousiainen / Long Play
Long Playn ensimmäinen Uutisraivaaja-vuosi alkaa olla lopuillaan. Vuosi on tuonut mukanaan paljon sellaista, josta ensimmäisen toimintavuotemme aikana pystyimme vain unelmoimaan. Palkintoraha on mahdollistanut monenlaisia kehityshakkeita ja jopa palkattua henkilökuntaa. Vuoden alkupuolen Long Playssa oli puolipäiväisesti töissä kaksi henkilöä: päätoimittaja ja toimitussihteeri. Syyskuussa organisaatioon palkattiin toimitusjohtaja, ja hänen rinnallaan puolipäiväisesti jatkaa edelleen lehden toimitussihteeri.
Long Play kasvaa ja löytää koko ajan uusia lukijoita. Lukijamme ovat lisäksi erittäin uskollisia, ja vaikuttaa siltä, valtaosa tilaajista haluaa jatkaa Long Playn lukijoina myös jatkossa. Tällä hetkellä tilaajia on noin 1500, ja uusia lukijoita tulee kiihtyvällä tahdilla: syys-joulukuun tilausmyynti ylittää yli koko alkuvuoden myynnin. Sosiaalisessa mediassa olemme olleet alusta lähtien vahvasti läsnä, mutta nyt olemme kasvaneet siellä monen isonkin mediatalon ohi.
Samalla on kuitenkin käynyt selväksi, että raha yksin ei ratkaise isoimpia haasteitamme. Tarvitaan vieläkin enemmän ideointia, ennakkoluulottomuutta ja erilaisia yrityksiä, jotta voimme yhdistää tinkimättömän journalismin kannattavaan liiketoimintaan.
Vuoden isoimmat satsaukset ovat olleet oman julkaisualustan kehittäminen ja kansainvälistyminen. Vuosi onkin ollut monin tavoin uuden etsimisen aikaa. Pitkin vuotta olemme hakeneet uusia yhteistyökumppaneita oman alan toimijoiden keskuudesta, niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Osa projekteista jatkuu edelleen, osa on päättynyt. Osa kokeiluista on päätetty lopettaa myös kesken, koska ne ovat vieneet liikaa aikaa, eikä tulosta ole syntynyt. Harhapoluillekin on eksytty.
Jo pidemmän aikaa olemme olleet varmoja siitä, että tarvitsemme julkaisuumme lisäsisältöä nykyisten kerran kuussa ilmestyvien pitkien juttujen lisäksi. Yhtenä ajatuksena on ollut erityinen LP Tiede -kategoria, jossa ryhdyttäisiin julkaisemaan esimerkiksi kerran kuussa tiedeteemainen artikkeli.
Viime kuukaudet olemme kuumeisesti miettineet sitä, mikä tuo on ensimmäinen sisällöllinen laajennus tulevaisuudessa. Joka tapauksessa on selvää, että jatkossa Long Play tuottaa myös muuta sisältöä kuin kerran kuukaudessa julkaistavia pitkiä juttuja – ja uudenlaista luettavaa alkaa ilmestyä jo ensi vuoden alkupuolella. Mitä se on, siitä tiedotetaan tarkemmin tuonnempana. Joka tapauksessa markkinointibudjetista irrotetaan rahaa ilmaiseen sisältöön, joka puolestaan houkuttelee ihmisiä sivuillemme. Ja näistä ihmisistä aina joku kiinnostuu myös muista jutuistamme.
Kansainvälistyminen oli yksi Uutisraivaaja-vuotemme isoista tavoitteista. Ensimmäinen konkreettinen askel kohti kansainvälisiä markkinoita oli se, kun Anu Silfverbergin juttu Katoaminen julkaistiin englanniksi Amazonin Kindle Singles -sarjassa marraskuussa. Katoaminen julkaistiin myös saksaksi Weeklys-palvelussa. Long Play jatkaa yhteistyötä pitkiin journalistisiin teksteihin erikoistuneen Weeklysin kanssa muiden tekstien parissa. Ensi vuonna Katoaminen ilmestyy tanskaksi Zetland-palvelussa ja jo sitä ennen tanskaksi ilmestyy Long Playn kaikkien aikojen ensimmäinen single, Hanna Nikkasen kirjoittama Kaukovetoja. Jo aiemmin Long Play on julkaissut kaksi Zetlandin juttua.
Syyskuussa Long Play debytoi myös kirjakustantajana, kun omalla alustallamme julkaistiin ensimmäinen sähkökirja: Long Playn omien toimittajien Antti Järven ja Hanna Nikkasen kirjoittama Karanteeni. Kirja oli ehdolla sekä Kanava- että Finlandia-palkintojen saajaksi. Lokakuussa alkoi Long Playn ensimmäinen Tekes-projekti, joka tähtää kansainvälistymiseen ja kasvun hakemiseen.
Marraskuussa Long Playn juttujen dokumenttioikeudet myytiin tuotantoyhtiö Funfar Films Oy:lle. Sopimuksen mukaan Funfar saa etuosto-oikeuden jo julkaistujen sekä tulevien artikkeleiden fiktio- ja dokumenttielokuvaoikeuksiin. Olemme halunneet myös itse etsiä myös uusia ilmaisumuotoja juttuihimme: elokuussa julkaistun Talvivaara-jutun yhteydessä julkaistiin ensimmäiset Long Playn tuottamat videot, jotka olivat ilmaismateriaalia ja kaikkien katsottavissa omilla sivuillamme. Katsoimme, että aihe, Talvivaaran ympäristörikokset, on niin merkittävä yhteiskunnallinen ilmiö, että ainakin osa jutun materiaalista täytyy olla kaikkien saavutettavissa.
Jo vuoden alussa lanseerasimme uuden julkaisualustan, joka mahdollisti myös kestotilausten myynnin. Tämä paransi ratkaisevasti Long Playn alkuperäistä toimintaideaa, yksittäisten sinkkujen myymistä. Nyt lukijan on mahdollista sitoutua kokonaiseen vuosikertaan, ei vain yhteen juttuun. Muutoinhan julkaisun perusperiaate onkin tähän saakka pysynyt samana: julkaisemme vuodessa 12 juttua, joista kutakin voi ostaa edelleen myös singleinä sekä omalta alustaltamme että muista e-kirjakaupoista. Nykyisin oman alustan kautta myydään 60 prosenttia kaikesta singlemyynnistä ja tietenkin kaikki tilausmyynnit
Julkaisualustan kehitystyö on ollut koko vuoden projekti, joka jatkuu edelleen. Kehitystyö on vielä monin osin kesken, mutta oma alusta on mahdollistanut paljon sellaista toimintaa, joka ilman sitä olisi ollut mahdotonta. Ensinnäkin pystymme itse hallinnoimaan sivujamme ja saamme tilaajarekisterin omaan käyttöömme. Olemme kuitenkin halunneet pitää juttumme myytävänä myös muissa e-kirjakaupoissa, jotta potentiaaliset uudet lukijat voisivat löytää juttumme myös ”vahingossa”. Juttujamme on tullut vuoden aikana myös uusiin digitaalisiin kauppoihin kuten Suomalaisen Kirjakaupan verkkokauppaan ja viimeksi hiljattain lanseerattuun Helsingin Sanomien Kirjasto-palveluun.
Sisällöllisesti olemme jatkaneet samalla linjalla kuin aiemminkin. Haluamme tehdä juttuja, joilla on merkitystä. Tänä vuonna etenkin Talvivaara- ja Kittilä-aiheet nousivat pitkäksi aikaa valtakunnan otsikoihinkin. Myös lastensuojelua käsittelevä juttumme Suojelupäätöksiä herätti runsaasti keskustelua alkuvuodesta. Yksittäisiä juttuja myydään edelleen merkittäviä määriä, vaikka kestotilaajat ovatkin pois potentiaalisista juttujen ostajista.
Rehellisyyden nimissä on sanottava, että vuosi on ollut myös raskas. Kaikki projektit eivät ole sujuneet suunnitellusti, ja väsymys on painanut välillä tekijöitä. Juuri nyt tilanne näyttää taas valoisalta: uusia ideoita on paljon, ja ainakin osa niistä ihan oikeasti myös toteutetaan jo alkuvuodesta. Alkusyksystä saimme uuden toimitusjohtajan, Jussi Ruusilan, nimenomaan johtamaan tuotekehitystyötä ja prosessien sujuvuutta. Syyskuusta lähtien myynti on kattanut kokonaisuudessaan sisällöntuotannosta aiheutuvat kulut. Ensi vuoden alussa lukijat saavat entistä enemmän Long Playn sisältöä samalla rahalla.
Uusia alkuja ja opettelua, sitä tämä vuosi ennen kaikkea on ollut Long Playlle. Osa vuoden ideoista osoittautuu varmasti epärealistisiksi ja unohtuu vähitellen, mutta toivottavasti joukossa on myös sellaisia avauksia, jotka tuottavat jotain uutta ja kiinnostavaa niin teille lukijoille kuin meille tekijöillekin. Ja vielä tänäkin vuonna lukijoille on tulossa monta yllätystä, ainakin tutkivaa journalismia ja huumoria.