Monesti vitsit ja parodiat onnistuvat kertomaan paljon enemmän todellisuudesta kuin vakavaluonteiset määritelmät. Niin tekee myös sutkaus, jonka mukaan startup on yritys, joka ei oikein tiedä, mikä on sen tuote, ketkä ovat sen asiakkaat ja miten se aikoo tehdä rahaa. Kun markkinat, asiakkaat ja tapa tehdä rahaa ovat kysymysmerkkejä, tapa lähteä liikkeelle on tehdä rohkeita hypoteeseja siitä, minkälaista tuotetta asiakkaat tarvitsevat niin paljon, että ovat valmiita maksamaan. Kuitenkin jos yrityksellä on perustavanlaatuisia epävarmuuksia niistä asioista, joiden varaan sen pitäisi liiketoimintansa perustaa, sen omistajat tuskin voivat nukkua öitään hyvin.
Mekin lähdimme liikkeelle hypoteeseilla. Paikallisuuden uusi nousu oli näkyvissä monin paikoin: syntyi kaupunginosaliikkeitä, ruokapiirejä, Facebook-ryhmiä ja paikallisblogeja – eikä liikehdintä ollut pelkästään kotimaista. Oli konkreettisia tarpeita, joita mikään palvelu ei täyttänyt. Oli monia keskusteluita, jotka vahvistivat joitain olettamuksia ja heikensivät toisia. Ja mikä tärkeintä: oli kokemuksen kautta syntynyt ymmärrys siitä, millä tavoin verkkomediaa voidaan tehdä kannattavasti.
En voi kiistää, ettenkö itsekin olisi oman yrityksemme joissain eri vaiheissa nukkunut huonosti, mutta viime aikoina huonosti nukutut yöt ovat vaihtuneet innostukseen ja tekemisen riemuun. Epäilykset tuotteesta, asiakkaista ja liiketoimintamallista ovat vaihtuneet vahvaksi tunteeksi siitä, että olemme aivan oikeilla jäljillä: tekemässä jotain sellaista ihan uutta, jolle on tarve ja jolle löytyy selkeä liiketoimintamalli.
Yöunieni laatu on parantunut koska olemme onnistuneet verifioimaan hypoteesejamme.
Ensimmäinen hypoteesimme oli, että paikallisuuden uusi nousu on todellinen ja pysyvä uusi ilmiö ja että olemassaolevat mediaratkaisut eivät täytä paikallisviestinnän tarpeita. Tätä olettamustamme olemme verifioineet monin eri tavoin, mutta ilo on ollut huomata että emme ole olleet tässä huomiossamme yksin. Esimerkiksi Euro RSCG -markkinointitoimiston johtaja Marian Salzman on vakuuttunut hyperlokaalin noususta ja mahdollisuuksista kirjoittaessaan:
I’ve come to believe, in fact, that ‘hyperlocal is the new global’ and am now more convinced than ever of the local movement’s momentum online. (…) Going local is also a fantastic way for businesses to show not just consumers but also employees, friends and neighbors that they are invested in the community in which they live
(Lähde: Why hyperlocal is the new global)
Toinen hypoteesimme oli, että konseptoimamme tuote todella vastaa näihin paikallisviestinnän tarpeisiin. Tätä hypoteesiamme lähdimme verifioimaan yksinkertaisesti kehittämällä sovellustamme ja antamalla sen oikein käyttäjien käytettäväksi. Teimme kesäkuun aikana Lauttasaaren alueella käyttäjätutkimuksen, jossa kaksikymmentä mukaan suostuttelemaamme asukasta käytti palvelua kuukauden ajan. Saamamme palautteet olivat rohkaisevampia kuin olimme uskaltaneet odottaa: palvelua pidettiin erittäin tarpeellisena, selkeänä ja sen varsinaista julkaisua odotettiin innolla.
Kolmas hypoteesimme oli, että tämän kuvion saa myös toimimaan liiketoiminnallisesti kannattavasti. Palvelun varsinaisen liiketoimintamallin olemme ajatelleet käynnistyvän kenties vasta ensi vuoden puolella, mutta siitä huolimatta vähän yllättäen olemme tehneet jo yhden yhteistyösopimuksen kehittämämme alustan käytöstä. Valmistelemme parhaillaan ensimmäisiä varsinaisia koelanseerauksia, ja tässä yhteydessä yritykset ja yhteisöt ovat pikku hiljaa alkaneet löytää palvelun. Siksi vaikka lopullista näyttöä meillä ei vielä olekaan, olemme silti entistäkin vakuuttuneempia siitä, että palvelulle on kysyntää ja että siitä ollaan valmiita maksamaan.
Emme ole ensimmäisiä, jotka yrittävät löytää hyperlokaalin viestinnän viisasten kiveä, mutta meillä on koko ajan voimistuva tunne siitä, että olemme oikeilla jäljillä. Kun kesäkuussa hyperlokaalin median yritykset ja sijoittajat olivat koolla San Franciscossa, sijoittaja Alex Ferrara summasi sen, mistä hyperlokaalin tulevaisuuden innovaatiot voisivat löytyä:
…the intersection of open government with hyperlocal, which sites like now-shuttered EveryBlock have pursued, might be an interesting area of innovation in the future. “Combining the social and community features from popular sites such as Reddit and Twitter with open government really has potential.
(Lähde: What investors look for in a hyperlocal startup)
Ihan kuin Ferrara olisi puhunut meistä.
Kirjoittaja: BornLocalin Lari Lohikoski