Long Play on toisenlainen media. Kun sanomalehdet lyhentävät pääjuttujaan 2500 merkkiin, me kirjoitamme 50 000 merkkiä. Kun mediataloissa uskotaan, ettei kukaan jaksa lukea näytöltä pitkiä tekstejä, me päätämme julkaista pirun pitkät juttumme vain digitaalisessa muodossa. Kun toisaalla verkkotoimittajien täytyy julkaista tietty määrä juttuja työvuoronsa aikana, me julkaisemme 12 juttua vuodessa.
Long Play on myös toisenlaista liiketoimintaa. Se perustuu täysin laadukkaaseen sisältöön – ja sisältöbisnes on tunnetusti auringonlaskun ala (kts. levymusiikki, kirjankustantaminen ja sanomalehdet). LP:n sisältöjä, hitaasti kypsyteltyjä journalistisia singlejä, myydään e-kirjoina. Sähkökirjojen markkinaosuus koko Suomen kirjamyynnistä on muutaman prosentin luokkaa.
LP:n markkinointibudjetti oli pitkään nolla euroa, samoin sen ulkopuolinen rahoitus.
Käytimme hitaan journalismin palvelumme lanseeraukseen 500 euroa. Sillä saatiin muun muassa flaijereita ja serveritilaa.
Joku voisi tästä kaikesta päätellä, että asialla ovat toimittajat eivätkä bisnesgurut. Mutta ehkä juuri toimittajien pitää ryhtyä uudistamaan omaa alaansa, jotta iänikuinen itku internetin rikkomasta bisnesmallista viimein loppuisi. Kukaan ei tiedä, millä toimittajien työ tulevaisuudessa maksetaan, mutta eipä se selviä, ellei aleta kokeilla.
Vuoden talkootyön – ja sen 500 euron alkuinvestoinnin – tuotto on yllättänyt meidät. Meillä on mittava joukko uusia parhaita ystäviä, joita kutsumme kannatusjäseniksi. Vielä suurempi joukko on ostanut meiltä yksittäisiä juttuja.
Välittäjämme, nuo urhoolliset pioneerit niillä naurettavan pienillä sähkökirjamarkkinoilla, ovat kertoneet, että mekin olemme tienraivaajia. Long Playn sinkkujen ansiosta tuhannet suomalaiset ovat ostaneet elämänsä ensimmäisen e-kirjan. Valtaosa heistä on myös elämänsä ensimmäistä kertaa maksanut digitaalisesta journalismista. Sen täytyy olla hyvä uutinen koko kriisiytyneelle media-alalle.
Meiltä kysytään usein – tosi usein –, että miten sillä Long Playlla on lähtenyt homma käyntiin. Vastaamme, että hienosti, kiitos kysymästä. Paljon paremmin kuin odotimme. Jatkosta uskallamme jo odottaa vielä parempaa.
Lähitulevaisuudessa meillä on oma julkaisualusta, jonka ansiosta voimme a) täydentää juttujamme, kun niissä tapahtuu uusia käänteitä, b) tehdä jutuista maksamisen helpommaksi ja niiden lukemisen miellyttävämmäksi, c) lisätä tarinoihimme kuvaa ja ääntä silloin kun niiden kertominen sitä vaatii ja d) päästä entistä lähemmäksi lukijoitamme.
Meillä on uusia yhteistyökumppaneita, kiinnostuneita kosijoita ja kauaskantoisia maailmanvalloitussuunnitelmia. Meillä on jatkuva kiire ja riittämättömyyden tunne.
Ennen kaikkea meillä on halu tehdä aivan järjettömän hyvää journalismia.
Kirjoittaja: Long Playn Johanna Vehkoo