”Kehitystä ja innovaatioita halutaan ainakin juhlapuheissa, joten kyllä Uutisraivaajan pitäisi kiinnostaa mediatalojen pamppuja.” Näin sanoo viime vuoden finalisti, toimittaja Kimmo Mäkilä. Hänestä olisi hienoa, jos ideat ja mediatalot löytäisivät toisensa kilpailun avulla – jo matkan varrella.
Monet viime kierroksen Uutisraivaaja-projektit saataisiin pyörimään mediapartnerin avulla, Mäkilä uskoo. Niistä olisi eniten iloa alalle ja käyttäjille, jos ne toteutettaisiin jo olemassa olevan verkoston tai median lisäpalveluna tai -tuotteena.
”Yksi Uutisraivaajan arvoista pitäisi olla, että se tuo perinteisen kentän eli lehtitalojen resursseja ja kanavia yhteen uusien asioiden kanssa”, hän pohtii.
Uutisraivaaja tuo jo nykyisellään journalistista sisällöntuotantoa ja teknistä kenttää yhteen, mutta kolmannen palasen eli mediatalojen mukanaolo on hänen mielestään hyvin tärkeää. Mäkilä toimii STT-Lehtikuvassa ulkomaantoimittajana ja on koulutukseltaan filosofian tohtori.
”Mediataloissa etsitään ja mietitään hirveästi, että mistä löytyisi se juttu, millä tehtäisiin sisältöjä ja millaisia juttuja pitäisi olla. Uutisraivaajan kaltaisissa kilpailuissa nimenomaan törmää uusiin ihmisiin ja ideoihin. ”
Mäkilä osallistui kollegoidensa Janne Zareffin ja Olli Sulopuiston kanssa Uutisraivaaja-kilpailuun idealla faktojen tarkistuspalvelusta. Palvelun avulla katsotaan, miten totta suomalaisten poliitikkojen julkisuudessa lausumat argumentit ovat.
Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa käytettiin paljon samantyyppisiä palveluita, jopa reaaliaikaisessa seurannassa. ”Palvelulla olisi aitoa merkitystä julkiselle keskustelulle ja demokratialle, koska poliittinen ilmapiiri ei ole täällä ihan yhtä sekaisin kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.”
”Ideointi kannattaa aina”
Mäkilän mielestä innovaatiokilpailuissa korostuu usein start up -yrittäjyys. Se sopii joillekin todella hyvin, mutta toisenlaisellekin väylälle olisi hänestä tilausta. ”Start up -linja vaatii sitä, että on pirun hyvä idea, osaavia ihmisiä ja sitten vielä vähän tsägää.”
Mediatalojen linja vaatisi kiinnostuneita yhteistyökumppaneita. ”Iso mediatalo pystyy jo pelkästään kanavallaan tarjoamaan melkoisen mahdollisuuden jollekin uudelle hankkeelle vaikka ei haluaisi hirveästi laittaa resursseja sen kehittämiseen.”
Mäkilä on törmännyt päivätöissä olevien toimittajien pohdintaan siitä, pitäisikö osallistua Uutisraivaajaan vaikkei jaksaisi tai pystyisi kehittämään projektia loppuun asti. ”Ideointia kannattaa harrastaa aina! Vaikka idea ei johtaisikaan nyt mihinkään tai Uutisraivaajan voittoon, niin siitä voi saada omalle työpaikalle ja omaan duuniin suoraan käyttökelpoisia uusia toimintatapoja. Se on lisäksi pirun hauskaa. Kävi sitten kilpailussa miten kävi.”
Mäkilän mielestä ihannetilanne olisi, että ihmiset ja tahot löytäisivät toisensa jo kilpailun aikana ja toteaisivat, että ”hei, teillä on hyvä idea, katsotaan saataisiinko tätä yhdessä eteenpäin”.
Mäkilä innostui nyt ottamaan Totuus ja Valhe –projektin uudestaan esiin, pyyhkimään siitä pölyt ja lähettämään kylmästi postia muutamille tahoille, että hei, kiinnostaisiko.