Historiallinen tilaisuus, Uutisraivaaja lähtee toiselle kierrokselle
Kilpailun koordinaattori Tanja Aitamurto avaa tilaisuuden kertomalla, että kilpailun tarina alkoi 4 vuotta sitten Stanfordissa kun hän lähti opiskelemaan ja huomasi nopeasti, että moni uusi mediaan liittyvä asia on jollain tavalla rahoitettu yhdysvaltalaisen Knights News Challengen kautta.
Mietti, että olisi hyvä jos Suomeen saataisiiin samanlaista tekemisen meininkiä kuin yhdysvalloissa ja otti yhteyttä Helsingin Sanomain Säätiöön, jotka innostuivat ajatuksesta lanseerata samantyyppinen kilpailu täällä. Uutisraivaajassa etsitään uraauurtavia ideoita ja innovaatioita tiedonvälityksen edistämiseksi. Pääpalkinto on 250 000 kehitysrahaa. Kilpailussa pärjäävät hyvät, toteuttamiskelpoiset ideat.
Kilpailussa on kolme vaihetta: ensin tulee täyttää kirjallinen hakemus verkkosivuilta, 17. tammikuuta mennessä. Sitten arvioitsijat antavat kirjallisen palautteen hakemuksista, jonka pohjalta näistä kehittyneistä hakemuksista valitaan finalistikierrokselle parhaat. He saavat tietyn summan kehitysrahaa ja mahdollisuuden kehittää prototyyppiä edelleen. Finalisteille järjestetään myös matka Piilaaksoon.
Uutisraivaajan filosofia on innovaatioiden demokratisoiminen. Mahdollistaja teille kaikille osallistua ja toteuttaa idea ja projekti. Ei tarvitse olla töissä isossa mediatalossa tai teknologiayrityksessä, jotta voi toteuttaa ideansa. Alan liiketoimintamallit ovat kriisissä, mutta toisaalta uusi teknologia mahdollistaa uusia keinoja tiedonvälitykseen. Jotta saataisiin uusia, toimivia innovaatioita, tarvitaan paljon kokeiluja. Toivomme, että Uutisraivaaja lisää kokeilujen määrää ja onnistumisen kulttuuria.
Hakemuslomake sulkeutuu verkossa 17.1.2012, toiseen vaiheeseen valitaan parhaat ideat. Jatkoon päässeet saavat alkupääoman, jolla toteuttavat hankettaan mahdollisimman pitkälle ja syys-lokakuussa 2013 julistetaan voittajat.
Mikko Koskinen viime vuoden voittajatiimistä Scoopinionista jakaa vinkkejä menestykseen.
1. Osallistu rohkeasti
2. Tutustu muihin kilpailijoihin, auta muita ja pyydä apua
3. Esittele ideaasi jatkuvasti
4. Tiimi ratkaisee. Hyvässä tiimissä 2-4 jäsentä, joilla eri osaamisalueita
5. Fail fast: prototypoi mahdollisimman helposti
6. Tee MVP eli sellainen tuote jossa on ainoastaan välttämättömät ominaisuudet
7. Muokkaa konseptia
8. Kerää rahoitusta monelta taholta
9. Opi muilta
10. Pidä hauskaa ja muuta maailmaa!