Tuomariston valitsemat kymmenen ideaa pääsivät Uutisraivaaja-kilpailussa jatkoon. Uutisraivaajilla on aikaa elokuun alkuun asti jalostaa ideaansa eteenpäin. Sitten he demoavat projektiaan tuomaristolle, joka valitsee kilpailun voittajan tai voittajat.
Tässä jatkoonpääsijöiden esittelyt suomeksi niiltä osin, kun pitchit ovat suomeksi. Kaksi joukkuetta valmistelee projektiaan englanniksi. Seuraavassa postauksessa kaikki esittelyt englanniksi.
Team Omaradio: Olli Sulopuisto.
Omaradio on palvelu, jolla voi koota ”henkilökohtaisen radioaseman” kuuntelemiensa podcastien parhaista jaksoista. Siihen voi myös lisätä esimerkiksi itse tehtyjä äänitteitä ja mp3-tiedostoja. Omaradio-lähetyksiä voi luoda kuka tahansa ja niitä voi kuunnella kaikilla laitteilla, joilla podcastien kuunteleminen onnistuu.
Omaradio siis mahdollistaa podcastien tuottamisen olemassaolevaa sisältöä kuratoimalla. Sen lisäksi, että se helpottaa oman virtuaalisen radiolähetyksen tekemistä, se tarjoaa uutta sisältöä perinteisille mediataloille sekä laitevalmistajille (puhelimet, kodin ja autojen viihde-elektroniikka jne.).
Team Huome.net: Johannes Koponen, Ville Sundberg, Mikko Koskinen and Juha Leppänen
Tiedätkö last.fm-musiikkipalvelun? Teimme vastaavan uutisille. Huome.net on ensimmäinen täysin automaattinen yhteisöllinen uutispalvelu, jonka avulla käyttäjä pysyy ajan tasalla kaikista olennaista uutisista saamalla tietoonsa, mitä heidän ystävänsä lukevat.
Oletko kyllästänyt siihen, ettet tiedä mitä uutisia lukea tai mistä kahvipöydässä puhutaan? Oletko kyllästänyt jakamaan sisältöä manuaalisesta ja rakentamaan verkkopresenssiäsi aktiivisesti ja työläästi?
Huome.netissä uutisartikkelit hyväksytyiltä sivustoilta striimataan suoraan käyttäjän ystäville. Automaattisesti välitetyt yhteisölliset uutiset ovat yhtä aikaa sosiaalisia ja merkityksellisiä. Tiedät kaiken mitä ystäväsi tietävät ja haluat myös löytää uusia uutisia, jotta sinulla olisi kaupungin paras henkilökohtainen uutisvirta. Enää ei ole mitään syytä miksi se vaatisi napin painamista.
Automaattisen sosiaalisen jakamisen aika on jo alkanut. Olemme monipuolinen joukko nuoria ammattilaisia, jotka haluavat olla mukana tulevassa kehityksessä. Kesän aikana avaamme Huome.netin alpha-version. Uutisten keräämisen ollessa automaattista, olemme luoneet sosiaalisen välimuistin eli cachen, jossa näet mitä ystäväsi lukevat ja toisin päin. Uskomme tämän olevan seuraava suuri askel internetissä, ja se kaikki tapahtuu nappia painamatta.
Team Naapurisopu: Torsti Schulz, Joona Lassila, Stefan Richter and Martin Richter
Naapurisopu 2020 tuo yhteisöllisyyden uudelle vuosituhannelle. Yksikertaisimmin Naapurisovun tavoitteen voisi sanoa olevan käyttäjien maantieteelliseen läheisyyteen perustuva mikroblogi.
Projektin tarkoitus on tehdä se, mitä sähköposti, sosiaaliset mediat ja kännykät eivät ole onnistuneet tekemään: mahdollistaa kommunikointi lähiympäristössä asuvien tai työskentelevien ihmisten kanssa, niin tuiki tuntemattomien kuin hyvänpäiväntuttujen.
Naapurisopu 2020:ssa luodaan ohjelma, jonka avulla käyttäjä voi pitää yhteyttä siihen yläkerran naapuriin, jota aina tervehtii, mutta ei tunne nimeltä. Sen avulla kivijalkakaupat, taidegalleriat tai kulmakuppilat voivat tiedottaa tapahtumistaan lähellä asuville, tai talon kellarissa harjoitteleva bändi löytää ensimmäisen yleisönsä. Naapurisopu perustuu uudenlaisen demokraattisemman verkkoarkkitehtuurin varaan, joka on täysin vapaa kaikista kontrolloivista tahoista.
Hyödyntäen langattomia verkkoja ja joka kodista löytyviä laitteita luomme läheisyyteen perustuvan tavan lähettää viestejä. Käyttäjän lukiessa lähellä sijaitsevien ihmisten ja yritysten viestejä hän voi itse päättää, mitkä niistä ovat tarpeeksi tärkeitä ja mielenkiintoisia ja jakaa ne eteenpäin lähellään oleville. Kun käyttäjät näin arvioivat yksittäisten viestien kiinnostavuutta, leviävät laajempia alueita koskevat uutiset käyttäjien toimesta laajemmalle.
Talonyhtiön pihatalkoot tuskin kiinnostavat yli 50 metrin päässä talosta ketään, mutta esimerkiksi baari, joka tiedotaa Taideiden yönä pidettävistä ilmaiskonserteista saattaa saavuttaa myös viereiset kaupunginosat ja uudet asiakkaat käyttäjien jakaessa eteenpäin kiinnostavaa viestiä.
Naapurisopu 2020 toimii kuin sähköinen viidakkorumpu tai naapurustoradio. Jokainen käyttäjä voi itse lähettää viestejä sekä päätää mitä haluaa seurata ja mikä on jakamisen arvoista. Naapurisovun avulla kaupungeissa voi syntyä uusi yhteisöllisyyden muoto. Yltiöindividualismi ei ole tehnyt tuhansien vuosien heimokulttuurien perinnöstä tullutta ihmistä onnellisemmaksi. Naapurisovun perustana on vanha toive siitä, että ihmiset pitäisivät välillä enemmän yhteyttä naapureihinsa.
Team Uutispalvelu Huuhkaja: Annikka Mutanen, Susanna Niinivaara
Huuhkaja toivottaa median murroksen tervetulleeksi! Kasvava osa yleisöstä ei enää tyydy valmiiden mediatuotteiden kuluttajiksi vaan haluaa itse vaikuttaa niiden sisältöön. Huuhkaja vastaa tähän tarpeeseen tekemällä journalismia yhdessä yleisön kanssa.
Huuhkaja käyttää ideointiin ja tiedonkeruuseen sosiaalista mediaa ja pitää ystävänsä ajan tasalla myös hankkeidensa etenemisestä.
Tuloksena syntyvä Huuhkajan juttu on aina ammattitoimittajan tekemä. Ja siksi Huuhkaja iloitsee siitä, että se tarjoaa työmahdollisuuksia taitaville vapaille toimittajille.
Huuhkaja näkee tulevina asiakkainaan kaikki hyvää journalismia arvostavat mediayhtiöt.
Ensi-ilmestymisen jälkeen myös valmis juttu leviää sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on Huuhkajan uutisen pitkä elämä ja keskustelun herättäminen niin ennen julkaisemista kuin sen jälkeenkin.
Team Murut: Lauri Eloranta, Aleksi Moisio, Petro Poutanen, Jussi Pullinen
Murut on liveblogi ja kilpailu ihmisille, jotka joutuvat keskelle uutista. Nyt jääkiekko-ottelun yleisön tai tulipalopaikalle sattuvien ihmisten valokuvat ja tiedonmurut päätyvät hajalleen ympäri verkkoa.
Murut kerää nämä palaset yhteen. Tuloksena syntyvää uutista kaikki voivat parannella yhdessä.
Käyttäjät saavat pisteitä uutistyöstään, ja parhaita voi odottaa kunnian lisäksi myös palkinto.
Matkapuhelimissa ja tietokoneissa toimiva Murut sopii yhteen tunnetuimpien yhteisösivustojen kanssa.
My innovation idea for the Uutisraivaaja contest is called ’Project Gestures’. News organizations need a better way to tailor their news and information to individual readers/users. A sophisticated way of building a personalized news offering is through the analysis of on-line social news gestures.
Gestures are ways in which web users interact with information that they encounter, thereby indicating relevance. Gestures may include: subscribe, read, store, share, tag, rate, copy-share, send, comment, blog, micro-blog, pipe-through, link, approve/reject.
Every gesture contributes to a collective human news filter. The aggregate data can be used to inform a personal news offering to individual users.
For every pair of users in the system, the engine will calculate the proximity of their past gestures.
If user A and user B have a high proximity of past gestures, the next gesture user A will express will be highly relevant to the engine’s recommendation of news and information to user B; and vice versa.
The personalized news headlines can be offered as a stand-alone service, or can be integrated in existing on-line news outlets.
Influence Networks: Nicolas Kayser-Bril&Pierre Romera
InfluenceNetworks.org is an open-source platform that helps journalists and web-users investigate the relationships linking those who make the news.
It will provide a way to efficiently and reliably input data and access it.
A prototype was released in February, 2011, and can be checked out at http://app.owni.fr/influence-networks/ (user:owni, pwd:!umo). Visualizations work only for the relations in the database, which have to do with the ongoing investigation on uranium trade (try visualizing Areva’s network).
Anyone can add data related to relationships between public figures. The links between people can be qualified using open-source ontologies, so that all data will be machine- readable and compatible with the semantic tools used to make the ‘web of data’. Once the user has qualified the link and sourced its details, it is submitted to the community for verification.Ideally, a media will be able to call upon its community and ask users to input as much data as they can about relationships between the people making the news (e.g. political candidates).
Collaboration also extends to newsrooms. The platform aims at centralizing basic relationship information, so that journalists can share the burden of collecting commoditized facts and focus instead on what makes their work distinctive: analysis and contextualization.
Each piece of information has a ‘trust level’ that indicates its position on a scale going from rumor to certified fact. Every user can review a relationship. Once vetted, a piece of information sees its ‘trust level’ increase. The increase in trust level varies according to the trust level of the user who validated it. The trust level of a user increases when the data he or she input is validated by another member.
API and visualizations
The current prototype allows for simple visualizations. In future developments, we will add a widget to be embedded in the articles based on Influence Networks information.
The database will be accessible through an API for anyone to use. Once in place, the API will allow for much more ambitious use cases, such as a tool that maps the relations surrounding a particular project (every person involved in a construction work, for instance) or a tool that shows the key people who remain in the shadows, by comparing those for whom the ratio (number of relationships)/(occurrences in the news) is lower than average.
Team Faktat kuntoon: Kimmo Mäkilä, Janne Ikonen ja Olli Sulopuisto
Hankkeen tarkoitus on luoda suomalainen ns. factcheck-sivusto, joka tarkistaa julkisuudessa – etenkin mediassa – esitettyjen väitteiden todenperäisyyttä yhdistämällä crowdsourcingin ja perinteisen toimituksellisen työprosessin.
Tarkastamiseen osallistuvat sekä sivustoa ylläpitävä ammattitoimitus että kävijät. Mielipiteen antaminen väitteen todenperäisyydestä vaatii kuitenkin aina lähteytyksen, joka tukee mielipidettä – joko linkin tai lähdeviitteen. Tällä varmistetaan, että crowdsourcing tuottaa käyttökelpoista tietoa. Toisaalta myös ammattitoimituksen kokoama yhteenveto (”tuomio”) työprosesseineen on läpinäkyvä kävijöille.
Tarkastustyön tulokset esitetään strukturoidussa muodossa, jonka ansiosta sivustolle kertyvästä arkistodatasta voidaan helposti laatia yhteenvetoja, taulukoita ja vertailuja.
Palvelulle rakennetaan useita tulovirtoja – (ennakko)tarkastuspalvelu medioille ja muille toimijoille (yritykset, yhteisöt, puolueet) sekä muut yhteistyömuodot, ammattitoimituksen harjoittama juttumyynti, sekä web-sivun mainosmyynti.
Team Collapick: Niko Lappalainen, Maria Pettersson ja Petteri Torssonen
Creative Commons -lisenssin alla julkaistun aineiston määrä kasvaa huimaa vauhtia, ja Creative Commons -lisensoituja aineistoja käyttävät yhä enemmän sekä kaupalliset viestimet että yksityishenkilöt.
Ongelma on, että Creative Commons -lisensoitujen aineistojen löytäminen ja hyödyntäminen on tällä hetkellä käyttäjän oman tiedon ja perehtyneisyyden varassa. Creative Commons -aineistoissa on monia erilaisia lisenssin tasoja ja käyttöehtoja, joita asiaan perehtymätön käyttäjä ei välttämättä tunne.
Collapick on ohjelmistotyökalu, joka mahdollistaa Creative Commons -aineistojen hyödyntämisen helposti ja tehokkaasti, lisenssiehtoja kunnioittaen ja ilman, että käyttäjän tarvitsee perehtyä Creative Commons -lisenssin erilaisiin asteisiin. Collapickin avulla Creative Commons -aineistoa voi poimia näppärästi miltä tahansa sivulta omille nettisivuille tai blogiin.
Collapick tunnistaa, millainen lisenssi on kyseessä, ja lisää automaattisesti aineiston yhteyteen lisenssivaatimusten mukaiset tiedot, esimerkiksi lähdeviittauksen tekijään ja sovellettavaan lisenssiin. Järjestelmä myös huomaa ja varoittaa, jos käyttäjä yrittää lisätä kaupalliselle sivustolle sellaisia Creative Commons -aineistoja, jotka ovat epäkaupallisia. Näin käyttäjä ei vahingossa riko tekijänoikeuksia. Uskomme, että monimutkaisten lisenssiehtojen yksinkertaistaminen kiinnostaa sekä viestintäalaa että yksityishenkilöitä.
Collapickin avulla lisensseihin perehtymätön käyttäjä voi ohjelma-avusteisesti, luotettavasti ja lainmukaisesti hyödyntää Creative Commons -aineistoa.
Ilmaisen, vapaasti jaettavan tiedon määrä lisääntyy, sen käyttö helpottuu ja viestintämahdollisuudet paranevat merkittävästi.
Virtuaaliketju pellolta lautaselle: Hanna Harilainen
Uutiskoodi: Jaana Kokkonen ja Lilli Linkola
Kaksi ideaa yhdistetty samaan projektiin
Virtuaaliketju pellolta lautaselle
Luomu-, lähi-, ja eettisesti tuotettu ruoka on vahvasti kasvava trendi ja suomalaisen ruokakulttuurin povattu pelastus. Kuluttaja haluaa lisää tietoa vastuullisesti tuotetusta ruoasta. Ideana on kehittää elintarvikkeiden toimitusketjun läpinäkyvyyteen ja vastuullisen tuotantotavan todennukseen tähtäävä verkkopalvelu, jonka sisältö luodaan crowdsourcing-periaatteella.
Kuluttaja käyttää palvelua älypuhelimellaan tai tietokoneellaan. Paikkatiedon perusteella ohjelma lähettää tietoa valituista sesonkituotteista ja niiden kauppapaikoista. Käyttäjä voi hakea haluamansa elintarvikkeen toimitusketjun väliportaineen ja kuljetusmatkoineen sekä tarkastella saatavuus- ja vastuullisuustietoja visuaalisesti esitettynä. Tämän pohjalta kuluttaja voi äänestää ostokäyttäytymisellään entistä selkeämmin valinperustein. Kaupalliset toimijat voivat luoda profiilin yritykselleen ja linkittyä toimitusketjujen muihin osiin, jolloin kuluttaja voi etsiä vaikkapa ravintolan lähiruokapainotteisuuden perusteella.
Uutiskoodi
Uutiskoodi on uusi uutistenhakusovellus, joka tarjoaa käyttäjilleen pääsyn tuotteiden taustoihin. Palvelumme avaa käyttäjälleen valitun tuotteen koko tuotantoketjun ja -taustat yhdellä painalluksella tuotteen viivakoodin sisältämän tiedon avulla. Uutiskoodia kehitetään läheisessä yhteistyössä Virtuaaliketju pellolta lautaselle -sovelluksen kanssa mahdollisimman yksityiskohtaisen ja tarkan kokonaistuotantoketjua koskevan tiedon takaamiseksi.
Sovelluksemme käyttö on erittäin helppoa ja nopeaa. Käyttäjä lukee kännykkänsä kameralla haluamansa tuotteen viivakoodin, jolloin sovellus hakee hänelle automaattisesti monista erilaisista kotimaisista ja ulkomaisista uutislähteistä kootun juuri kyseistä tuotetta ja sen tuotantoketjua koskevan uutisfeedin. Sovellus on mahdollista kustomoida omia tarpeita parhaiten palvelevaksi luomalla uutisille erilaisia alakategorioita, jotka liittyvät esimerkiksi tuotanto-olosuhteisiin ja lapsityövoiman käyttöön, ekologiaan ja tuotantoon liittyviin ympäristönäkökulmiin, omistajuussuhteisiin tai yhteiskuntavastuuseen.
Uutiskoodin avulla asiakkaan on mahdollista tehdä ostotilanteessa reaaliaikaiseen uutistietoon perustuvia ostopäätöksiä oman harkintansa ja tuotteen eettisen profiilin perusteella. Sovelluksemme myös kannustaa yrityksiä suurempaa yhteiskuntavastuuseen taaten yrityksille niitä koskevan positiivisen uutisoinnin välittömän pääsyn asiakkaiden tietoisuuteen ja ostoskärryyn.